Diegenen die 's nachts dromen in de stoffige hoeken van hun geest, worden overdag wakker en ontdekken dat het ijdelheid was. Het zijn de dagdromers die gevaarlijk zijn, want zij kunnen met open ogen hun droom tot werkelijkheid maken.


T.E. Lawrence
uit het inleidende hoofdstuk van de Zeven pilaren der wijsheid

Rond de wereld met de Snow Goose

 

 

 

De boot

 

Fotos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sailing ratio’s Hans Christian 38 MK II

Displacement to LWL : 342

A medium value would be 200. 300 would be high (Heavy Cruising Boat) and 100 would be low (Ultra Light Displacement-ULDB). Boats with low numbers are probably uncomfortable and difficult to sail.

Hull Speed: 7.7

This is the maximum speed of a displacement hull. Some racers and lighter boats are able to achieve greater speed by lifting over the bow wave and riding on top of the water,that is, planing.

Sail Area to Displacement: 15,81

The sail area is the total of the main sail and the area of the front triangle. I cannot be sure that this datum was entered correctly for each listed boat. A racing boat typically  has large sail area and low displacement. A number less than 13 probably indicates that the boat is a motorsailer. High performance boats would be around 18 or higher.

LWL to Beam: 2,69

A medium value would be 2.7. 3.0 would be high and 2.3 would be low

Motion Comfort: 43,52

Range will be from 5 to 60+ with a Whitby 42 at the mid 30's. The higher the number the more comfort in a sea. This figure of merit was developed by the Yacht designer Ted Brewer and is meant to compare the motion comfort of boats of similar size and types.

Capsize Ratio: 1,62

A value less than 2 is considered to be relatively good; the boat should be relatively safe in bad conditions. The higher the number above 2 the more vulnerable the boat. This is just a rough figure of merit and controversial as to its use.

Pounds per Inch Immersion: 1444

The weight required to sink the yacht one inch. If the boat is in fresh water multiply the result by 0.975. If you know the beam at the waterline (BWL) multipy the result by BWL/Beam.

Sailing Category: Cruiser

The four categories are racer, racer/cruiser, cruiser/racer, and cruiser in order of descending performance

Bron : http://www.image-ination.com/sailcalc.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Indeling

Binnenindeling van voor naar achter :

Badkamer met douche, toilet en wastafel (voorzien van automatische kranen – warm/koud- en pedaal voor manuele zoetwatertoevoer

 

Aan bakboord dubbel bed (voorzien van boekrekken, leeslampen en ventilator) met aan stuurboord grote inbouwkast.

 

Centraal aan stuurboord : zitbank (3 plaatsen) met ingebouwde kasten onder en achter. Ook voorzien van boekenrek, leeslamp en sfeerlichten.

 

Voorts aan stuurboord navigatietafel en controlepaneel.

 

Aan bakboord zit-en eethoek in L-vorm (4 plaatsen) met ingebouwde kasten onder en achter.  Eveneens voorzien van een boekenrek, leeslamp en sfeerlichten.

Onder de tafel verschillende laden.

 

Eiland met 2 wasbekkens en opbergruimte onder.

 

Keuken voorzien aan bakboord in het verlengde van de L-vormige zithoek : ruime werkbladen, uitsparingen voor borden in 3 afmetingen, kasten, gasvuur (3 bekkens+ oven), frigo met dubbele luiken, kruidenrekje.

 

Aan stuurboord achter navigatiehoek, een tweede slaapkamer voorzien van een dubbel bed, kast, leeslampen en ventilator.  Onder het bed ruime opbergruimte.

 

Veiligheid

  • Brandblusser onder navigatietafel  (verstuiver)6kg
  • Brandblusser in bakskist (verstuiver)6kg
  • Brandblusser in badkamer (poeder) 2kg
  • Rookalarm x2
  • Electrisch beveiligheidssyteem gasflessen
  • Branddeken
  • Drijfanker
  • Reddingsvlot Plastimo Transocean 4 pers. ISO 9650
  • 2 manuele bilge pompen
  • 1 electrische bilge pomp
  • 1 automatische bilge pomp

Ankers

  • 1 Bruce 66lb Anker + 1 CQR 45lb Anckor1 Fortress 23lb Anker ???
  • 1 hekanker
  • 1 Lofrans Falcon 1500 electrische ankerlier

Navigatie- en electrische apparatuur

  • St60 Raytheon Windmeter (windsterkte en richting)
  • St60 TridataRaymarine Dieptemeter (diepte, snelheid, trip & tijd, log, watertemperatuur)
  • Link 2000-R batterijmonitor, inverter/charger en alternator regulator
  • Icom AT-120 Automatic Antenne Tuner
  • Icom IC-N700 SSB zender/ontvanger
  • Mastervolt Batterijmonitor
  • Sun-Saver-6 : regulator 2 x 75W zonnepanelen
  • SX 35 DSC M-Tech Marifoon verbonden met GPS
  • Cobra handmarifoon met Bluetooth
  • CTEK Multi XS7000 batterijlader
  • Kenwood Sterio Radio/CD speler met Bluetooth en USB aansluiting
  • Airwind en Airmarine regulator voor windvaan
  • Vetus Bow Thruster 95 KGF boegschroef
  • Epirb voorzien van ingebouwde gps
  • Garmin GPS 128
  • Raytheon R20 Radar
  • Freedom 10 Inverter
  • Autohelm 6000 electrische autopilot
  • Ritchie Kompas
  • Navigatieomputer Yachtcontrol fanless
  • AIS SR 161 Receiver
  • Buitenscherm S65m Yachtcontrol
  • Furuno Navtex Receiver NX300 
  • Binnenscherm Neovo X-W22 LCD voor navigatie en tv
  • Webasto 5600
  • Tankmonitor TCM 4 Philippi (water + diesel)

Comfort

  • Olielamp Delight
  • Horloge
  • Barometer
  • Vochtigheidsmeter
  • Stormglas
  • Thermometer
  • Muskietennetten op alle patrijspoorten en alle luiken
  • BBQ

  • Kookfornuis Force 10 Standard Size (3-pits)

  • 2 gasflessen (12l)

  • 1 watertank 645l

  • Dieseltank 200l

  • 1 koelkast(gekoeld door compressor met zeewaterkoeling via walstroom of motor)

  • Zout water dekpomp

Algemene kenmerken

 

Merk en type : Hans Christian 38 MK II

Langkieler - S-spant - spitsgatkotter

Romp : polyester met teakdek

Afmetingen :

Lengte over alles : 14,02m

Lengte waterlijn : 11,55m

Deklengte : 10,06m

Breedte : 3,84m

Diepgang : 1,83

 

Gewicht : 12,5 ton waarvan 4,7 ton ballast

6 slaapplaatsen over 2 hutten en salon

Stahoogte salon : 1,95 m

Patrijspoorten glas in koperen behuizing

Doorvaarthoogte 18 meter

 

Zeiloppervlakte :

Kluiver : 26,76m²

Kotterzeil : 14,68m²

Grootzeil : 32,14m²

Gennaker : 58,81 m²

 

Besturing : stuurwiel

Motor : Yanmar 4JH-HET – 1987 – 66 PK

3 blads vaste schroef

RVS Dieseltank  inhoud :

Door motor aangedreven koelcompressor

1 startaccu Vetus 108Ah

2 lichtaccu’s (gel) 2 x 265 Ah

1 accu Vetus 120 Ah boegschroef en ankerlier

Acculader

Inverter 1000W

 

Zeiltechnische kenmerken

Kottergetuigd

Aluminium mast en giek (dubbel bindreefsysteem)

Alle zeilen bruingetint

  • Grootzeil doorgelat met lazy jack (2 reven)
  • Zelfkerend kotterzeil op boom
  • Genua 1 op rolreefinstallatie (130%)
  • Stormfok
  • Stormgrootzeil op afzonderlijke rail (trysail)
  • Gennaker
  • Spinnaker boom

Winchen

  • 2 Barient Bronzen winches 28” (manueel 2 snelheden- self tailing)
  • 5 Barient Bronzen winches 22” (manueel 2 snelheden – self tailing)

  •  Harken 1 speed manuele self tailing reefwinch 16)

Accesoires

  • Zodiac 285 met Yamama 4 PK (4-takt) motor
  • Buiskap + Achtertent (wintertent) + Bimini (zonnetent)
  • Hoezen over reddingsvlot, buitenboordmotor, stuurstand

 

 

 

 

 

 

_______________________________________________________________________________